Η εισήγηση ενός εκ των πρώτων νομοσχεδίων της Κυβέρνησης που διασφαλίζουν και προωθούν διεθνώς ευρεσιτεχνίες, βιομηχανικά-βιοτεχνικά σχέδια ανατέθηκε στον Βουλευτή Ν. Δράμας Ν.Δ. κ. Δημήτριο Κυριαζίδη.
Το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου είναι του Υπουργείου Ανάπτυξης «Κύρωση της Πράξης της Γενεύης του Διακανονισμού της Χάγης για τη διεθνή καταχώριση των βιομηχανικών σχεδίων και υποδειγμάτων, η οποία εγκρίθηκε στη Γενεύη στις 2 Ιουλίου 1999».
Ο κ. Κυριαζίδης, αφού ανέλυσε τις προς επεξεργασία διατάξεις, εισηγήθηκε την υπερψήφισή του, καθώς η προς κύρωση Πράξη της Γενεύης έρχεται, μεταξύ άλλων, να εκσυγχρονίσει και να απλοποιήσει το σύστημα της διεθνούς καταχώρισης των βιομηχανικών σχεδίων των Ελλήνων σχεδιαστών και των ελληνικών επιχειρήσεων προκειμένου αυτά να τύχουν της διεθνούς προστασίας. Το νομοσχέδιο τελικώς υπερψηφίστηκε (θετική ψήφος και από ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ).
Παρακολουθήστε την σχετική τοποθέτηση
Ακολουθούν τα πρακτικά από την εισήγηση του κ. Κυριαζίδη στη Βουλή.
Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ. 1 Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα σήμερα, 13 Σεπτεμβρίου 2023, ημέρα Τετάρτη και ώρα 12.15΄, στην Αίθουσα Γερουσίας του Μεγάρου της Βουλής, συνήλθε σε συνεδρίαση η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Χρήστου Μπουκώρου, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης «Κύρωση της Πράξης της Γενεύης του Διακανονισμού της Χάγης για τη διεθνή καταχώριση των βιομηχανικών σχεδίων και υποδειγμάτων, η οποία εγκρίθηκε στη Γενεύη στις 2 Ιουλίου 1999».
Στην συνεδρίαση παρέστησαν η Υφυπουργός Ανάπτυξης, κυρία Άννα Μάνη-Παπαδημητρίου, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.
. . . . . . . . . . . .
Το λόγο έχει ο κ. Κυριαζίδης.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΙΔΗΣ (Εισηγητής της Πλειοψηφίας): Κύριε Υπουργέ, αγαπητέ Πρόεδρε, συναδέλφισσες και συνάδελφοι, βιώνουμε μια τραγωδία, μια τραγωδία, θα έλεγε κανείς, «επιστημονικής φαντασίας». Από μικρά παιδιά παρακολουθούσαμε διάφορες ταινίες, όπως «ο Κατακλυσμός του Νώε». Οι πατριώτες μας στη Θεσσαλία βιώνουν μια παρόμοια κατάσταση. Έχουν χαθεί ζωές. Είμαστε με τους οικείους αυτών των πατριωτών μας. Το βλέμμα μας, οι σκέψεις μας, το ενδιαφέρον μας, όλων μας, και με την παρουσία στους τόπους εκεί δηλώνουν αυτό το ενδιαφέρον το πολιτικό και θα παρακαλούσα να παραμείνουμε αυτό το διάστημα ενωμένοι, με μία σύμπνοια και αλληλεγγύη, έτσι ώστε να μην μεταφέρουμε διχόνοια, αν θέλετε, κατά τόπο ή κατά τόπους, να εισάγουμε «δαιμόνια» αντιπαλότητας. Αυτή η στιγμή δεν είναι η κατάλληλη, θα έλεγα, ή η πρόσφορη για μικροκομματική σκοπιμότητα, μικροπολιτική εκμετάλλευση, σε εισαγωγικά. Θα έχουμε όλο τον χρόνο να συζητήσουμε όλα αυτά, να διδαχθούμε από τα λάθη μας, μήπως η συνέχεια είναι καλύτερη και διορθώσουμε την παρούσα φάση, που έχουμε όλοι ευθύνη.
(Συνέχεια ομιλίας κυρίου Δημητρίου Κυριαζίδη, Εισηγητή της Πλειοψηφίας)
Βεβαίως, πρέπει να δείξουμε το ενδιαφέρον μας σε όσους συνδράμουν με κίνδυνο και της ζωής τους σε κάθε επίπεδο, ένοπλες δυνάμεις, σώματα ασφαλείας ή εθελοντές. Οφείλουμε αγαπητέ Πρόεδρε, κυρία Υπουργέ και το ενδιαφέρον μας και σε αυτούς τους ανθρώπους με την έννοια μιας ενίσχυσης -διότι μετά από τις πυρκαγιές έχουμε τις πλημμύρες και για ένα μεγάλο διάστημα έχουν εγκαταλείψει τις οικογένειες τους- προκειμένου αν θέλετε αυτό το οποίο όλοι επιθυμούμε και προσδοκούμε από πλευράς τους να υπάρχει ανταπόκριση.
Έρχομαι στο σημερινό συζητούμενο νομοσχέδιο. Με το κάθε σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης εισάγεται προς επεξεργασία στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και ακολούθως προς Κύρωση στην Ολομέλεια κατά τη διαδικασία του Άρθρου 28 Παράγραφος 1 του Συντάγματος η Πράξη της Γενεύης του διακανονισμού της Χάγης για τη διεθνή καταχώριση των βιομηχανικών σχεδίων και υποδειγμάτων. Η προς Κύρωση Πράξη, η οποία εγκρίθηκε στη Γενεύη στις 2 Ιουλίου 1999, έρχεται να εκσυγχρονίσει και να απλοποιήσει το σύστημα της διεθνούς καταχώρισης των βιομηχανικών σχεδίων, δηλαδή των σχεδίων εκείνων που αποτυπώνουν την εικόνα του συνόλου ή μέρος ενός βιομηχανικού ή βιοτεχνικού προϊόντος προκειμένου αυτά να τύχουν της διεθνούς προστασίας. Και τούτο, διότι η υφιστάμενη εν ισχύ ρύθμιση του ν.2417/96 με την οποία έχει κυρωθεί ο διακανονισμός της Χάγης για τη διεθνή κατάθεση των βιομηχανικών σχεδίων και υποδειγμάτων της 6ης Νοεμβρίου του 1925 -όπως αναθεωρήθηκε στη Χάγη το 1960 και η συμπληρωματική πράξη της Στοκχόλμης του 1967, η οποία ακολούθως τροποποιήθηκε το 1979- δεν συμβαδίζει πλέον με τις ακολουθούμενες διεθνείς πρακτικές με αποτέλεσμα να επαπειλείται το επίπεδο προστασίας των ημεδαπών βιομηχανικών σχεδίων και υποδειγμάτων σε διεθνές επίπεδο.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται στην Εισηγητική Έκθεση της προς Κύρωση Πράξης μόλις οκτώ κράτη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, εφαρμόζουν το μη ακολουθούμενο πλέον σε πρακτικό επίπεδο διακανονισμού της Χάγης του 1960. Το γεγονός αυτό εγκυμονεί τον κίνδυνο σε περίπτωση που αποφασιστεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Διανοητικής Ιδιοκτησίας η αναστολή της ισχύος της πράξης της Χάγης του 1960 να μην μπορούν οι Έλληνες σχεδιαστές και οι ελληνικές επιχειρήσεις να καταθέτουν διεθνείς αιτήσεις προστασίας των σχεδίων τους, επιφέροντας έτσι δυσμενή αποτελέσματα για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.
Σημειωτέων ότι στην προς Κύρωση Πράξη έχει ήδη προσχωρήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και ένας μεγάλος αριθμός κρατών επιτυγχάνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το σκοπό για τον οποίο συντάχθηκε είτε τη διερεύνηση των γεωγραφικών ορίων στα οποία μπορούν να τύχουν προστασίας τα βιομηχανικά σχέδια. Τούτων δοθέντων το προς συζήτηση Σχέδιο Νόμου πρακτικά και ουσιαστικά έρχεται να διασφαλίσει, αλλά και να επεκτείνει το σύστημα της προστασίας των βιομηχανικών σχεδίων για τους ημεδαπούς δικαιούχους σε διεθνές επίπεδο δημιουργώντας και διασφαλίζοντας παράλληλα τη διασύνδεση μεταξύ των διεθνών και περιφερειακών συστημάτων προστασίας με το εθνικό μας σύστημα. Μία μόνο αίτηση διαμέσου του συστήματος της Χάγης είναι ικανή να εξασφαλίσει τη διεθνή προστασία ενός βιομηχανικού σχεδίου σε δεκάδες χώρες καθώς πλέον η εν λόγω Διεθνής Σύμβαση απαριθμεί άνω των 70 συμβαλλόμενων μερών.
Με τις επιμέρους διατάξεις του Πρώτου Κεφαλαίου του προς επεξεργασία διακανονισμού της Χάγης, που αποτελεί και τον πυρήνα αυτής, εισάγονται ρυθμίσεις που αφορούν διαδικαστικά και ουσιαστικά. Ζητήματα ως προς το δικαίωμα, τη διαδικασία και τον τρόπο κατάθεσης της διεθνούς αίτησης, το αναγκαίο περιεχόμενο της τελευταίας, την αρχή της χρονικής προτεραιότητας και ακολούθως τη διενέργεια και τα αποτελέσματα της διεθνούς καταχώρισης όπως και τις τυχόν μεταβολές όπως αναφέρονται στα Άρθρα 3 έως 18.
Ειδικότερα στο άρθρο 3 ορίζεται ποια πρόσωπα έχουν δικαίωμα να αξιώνουν διεθνή προστασία των βιομηχανικών τους σχεδίων, ενώ στα δύο επόμενα άρθρα, 4 και 5, ορίζεται ποια είναι η διαδικασία κατάθεσης της διεθνούς αίτησης και ποιο το ελάχιστο απαραίτητο περιεχόμενο που πρέπει να περιέχει ή να συνοδεύει τις σχετικές αιτήσεις.
Προχωρώντας στις ρυθμίσεις της προς Κύρωση Πράξης το άρθρο 7 είναι οικονομικού περιεχομένου και ορίζει πώς γίνεται ο προσδιορισμός των τελών για τις προς καταχώριση πράξεις, ενώ τα άρθρα 6, 8 και 9 συνδυαστικά σχετίζονται με την αρχή της χρονικής προτεραιότητας των αιτήσεων, που παραλαμβάνονται και τι συμβαίνει σε περίπτωση που παρουσιάσουν αυτές ελλείψεις και πώς αλληλεπιδρούν η μία με την άλλη.
Τα άρθρα 10 και 13 είναι περισσότερο διαδικαστικού χαρακτήρα και σε αυτά ορίζονται, πώς και πότε λαμβάνει η χώρα τη διεθνή καταχώριση, ποια διαδικασία ακολουθείται σχετικά με την επεξεργασία και τη δημοσίευση των σχεδίων και το δικαίωμα κάθε συμβαλλόμενου κράτους να αρνηθεί την καταχώρισή της, αν αυτή δεν πληροί προϋποθέσεις της εσωτερικής νομοθεσίας του καταχωρούντος κράτους.
Τα άρθρα 14 και 15 αποτελούν δύο από τα πλέον καίρια και ουσιαστικά άρθρα, καθώς στο άρθρο 14 προβλέπονται τα αποτελέσματα της καταχώρισης της διεθνούς αίτησης τόσο από την πλευρά της χρονικής προτεραιότητας, όσο και σε επίπεδο εννόμου προστασίας, ενώ στο άρθρο 15 θεσπίζεται με απαγορευτική διάταξη η υποχρέωση των κρατών να τηρούν το δικαίωμα του δικαιούχου σε προηγούμενη ακρόαση, προτού προβούν σε ολική ή μερική ακύρωση της καταχωρηθείσης αίτησης.
Στο άρθρο 16 προβλέπεται η καταγραφή παντός είδους μεταβολής γύρω από τη διεθνή καταχώριση, ενώ στο άρθρο 17 προβλέπεται η ελάχιστη διάρκεια προστασίας της διεθνούς καταχώρισης, η οποία άρχεται στα πέντε έτη με μέγιστη υπό προϋποθέσεις διάρκεια τα 15, εκτός αν προβλέπεται μεγαλύτερη διάρκεια από την εσωτερική νομοθεσία του εκάστοτε κράτους.
Κλείνοντας το Πρώτο Κεφάλαιο, στο άρθρο 18 ρυθμίζεται η πρόσβαση στις πληροφορίες των δημοσιευμένων καταχωρίσεων.
Στο Δεύτερο Κεφάλαιο, άρθρα 19 και 24, προβλέπονται αμιγώς οι διοικητικές διατάξεις, οι οποίες δεν χρήζουν επιμέρους αναφοράς, αφορά μεταξύ άλλων τον τρόπο λειτουργίας κοινού γραφείου καταχώρησης σε περίπτωση σύμπραξης κρατών, τη σύνθεση της αρμοδιότητας και τον τρόπο λήψης αποφάσεων της Συνέλευσης των κρατών που έχουν προσχωρήσει στην Ένωση της Χάγης, τη λειτουργία και τις αρμοδιότητες του διεθνούς γραφείου, ενώ περαιτέρω ρυθμίζονται οικονομικά και δημοσιονομικά ζητήματα, όπως ο προϋπολογισμός της Ένωσης, οι πηγές χρηματοδότησης, ο καθορισμός των τελών και οφειλόμενων ποσών, το αναγκαίο κεφάλαιο κίνησης και η τυχόν αύξηση σε περίπτωση ανεπάρκειας πόρων.
Περαιτέρω στο Τρίτο και Τέταρτο Κεφάλαιο, άρθρα 25 έως 34, εισάγονται ρυθμίσεις ως προς την αναθεώρηση και την τροποποίηση των άρθρων της προς Κύρωση Πράξης.
Με το δεύτερο άρθρο του προς επεξεργασία σχεδίου νόμου ορίζεται ως αρμόδια εθνική αρχή για την εφαρμογή του διακανονισμού της Χάγης ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, ενώ με το τρίτο άρθρο παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση προς έκδοση προεδρικών διαταγμάτων κατόπιν προτάσεως του Υπουργού ανάπτυξης και εισήγησης του …..
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εν ενόψει των όσων αναφέρθηκαν καθίσταται σαφές ότι το υπό επεξεργασία νομοσχέδιο έρχεται να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το ενδεχόμενο πάγωμα της Πράξης της Χάγης του 1960 και πλέον με την κύρωση της Πράξης της Γενεύης οι Έλληνες καταθέτες και οι επιχειρήσεις θα μπορούν να προβούν ευχερέστερα, αμεσότερα και οικονομικότερα σε διεθνή κατάθεση, να έχουν προστασία των βιομηχανικών του σχεδίων σε διεθνές επίπεδο, αποφεύγοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το υψηλό κόστος της ξεχωριστής κατάθεσης των βιομηχανικών τους σχεδίων στις εκάστοτε επιθυμητές δικαιοδοσίες.
Κατά συνέπεια, εισηγούμαι στην Επιτροπή μας την αποδοχή και την υπερψήφιση του υπό επεξεργασία νομοσχεδίου, διότι έχουμε καθυστερήσει πάνω από 20 έτη. Σας ευχαριστώ και προσμένω σε μια κοινή θέση για το συζητούμε νομοσχέδιο.
. . . . . . . . . . . . Τέλος και περί ώρα 13.55΄ λύθηκε η συνεδρίαση.