Το 2021 πριν από την έναρξη υλοποίησης του ΕΣΠΑ 2021-2027 και του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ‘’Ελλάδα 2.0’’ δημοσίευσα ένα άρθρο με τίτλο “Σύσταση Σχολής Μαρμαροτεχνίας στη Δράμα”, αναδεικνύοντας τις δυνατότητες χρηματοδότησης της Σχολής από τα συγκεκριμένα προγράμματα, για τη διαμόρφωση των αναγκαίων κτιριακών εγκαταστάσεων, την προμήθεια του εκπαιδευτικού και εργαστηριακού εξοπλισμού, αλλά και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Δημοσιοποιώντας το άρθρο αυτό στο διαδίκτυο έγραφα:
«Διεκδικούμε διαρκώς και αποκλειστικά Πανεπιστημιακές Σχολές. Ας διεκδικήσουμε μια Σχολή Μαρμαροτεχνίας που θα εκπαιδεύει λατόμους, μαρμαράδες και καλλιτέχνες μαρμάρου από όλη την Ελλάδα. Μπορεί να μας βγει σε καλό !!!!»
Η πρόταση βασίστηκε στο γεγονός ότι ο κλάδος μαρμάρου αποτελεί σημαντική συνιστώσα της Τοπικής Ανάπτυξης στην Περιφέρεια ΑΜΘ και ιδιαίτερα στους νομούς Δράμας και Καβάλας με τα σημαντικά λατομικά κέντρα στις περιοχές Φαλακρού, Παγγαίου, Λεκάνης και Θάσου.
Η Σχολή Μαρμαροτεχνίας, σε εφαρμογή βέβαια εξειδικευμένης μελέτης, θα μπορούσε να λειτουργεί με δύο διακριτά σκέλη σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει σήμερα:
- Λειτουργία Σχολής Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) με αντικείμενο τη μαρμαροτεχνία. Η Σχολή θα παρέχει εξειδικευμένη Μεταδευτεροβάθμια Επαγγελματική Κατάρτιση, με δυνατότητα παροχής πιστοποιητικών επιπέδου 5 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, σε νέους και νέες από όλη την Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι παρόμοια σχολή δε λειτουργεί στη χώρα, ενώ καταγράφεται μόνο η νεοσυσταθείσα ‘’Ανώτερη Σχολή Καλών Τεχνών Μαρμαροτεχνίας Πανόρμου Τήνου’’ (μετονομασία ουσιαστικά του πρώην Προπαρασκευαστικού Επαγγελματικού Σχολείου Καλών Τεχνών), που λειτουργεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού στην Τήνο, όπου καταφεύγουν νέοι ακόμη και από τα μέρη μας για εξειδίκευση στην καλλιτεχνική επεξεργασία του μαρμάρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη Σχολή Πανόρμου Τήνου χρηματοδοτήθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης με 13,5 εκατομμύρια ευρώ για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού της.
- Λειτουργία εξειδικευμένου Κέντρου Δια Βίου Μάθησης για την παροχή προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης σε τεχνικές ειδικότητες/επαγγέλματα του κλάδου μαρμάρου (λατόμοι, μαρμαράδες κλπ), η πλειονότητα των οποίων σήμερα ασκείται εμπειρικά (εξόρυξη, βιομηχανική – βιοτεχνική επεξεργασία, στοιχειώδης καλλιτεχνική επεξεργασία π.χ. για κατασκευή μαρμάρινων αντικειμένων, ταφικών και άλλων μνημείων, τοποθέτηση πλακιδίων σε κτίρια, κοινόχρηστους χώρους κλπ), καθώς και προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, επανειδίκευσης, αναβάθμισης δεξιοτήτων, ασφάλειας και υγιεινής σε χώρους εργασίας κλπ σχετιζόμενα με τον κλάδο. Τα συγχρηματοδοτούμενα αυτά προγράμματα θα απευθύνονται τόσο σε εργαζόμενους, όσο και σε ανέργους από όλη την Ελλάδα, όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων και ηλικιών.
Οι παραπάνω εκπαιδευτικές Δομές θα μπορούσαν να συσταθούν και να λειτουργούν είτε στο πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, είτε στο πλαίσιο της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ).
Η διαμόρφωση των αναγκαίων κτιριακών εγκαταστάσεων, η προμήθεια του εκπαιδευτικού και εργαστηριακού εξοπλισμού, αλλά και η υλοποίηση των προγραμμάτων θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί στο σύνολο από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και από το Ταμείο Συνοχής.
Απαραίτητη βέβαια προϋπόθεση για την επιτυχία του εγχειρήματος αποτελεί η στενή και διαρκής συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους και ιδιαίτερα με τις επιχειρήσεις του κλάδου μαρμάρου.
Όταν το 2021 έγραφα το άρθρο για τη Σύσταση Σχολής Μαρμαροτεχνίας στη Δράμα, θεωρούσα ότι το Γιαννίκειο Γυμνάσιο Πετρούσας αποτελεί ιδανικό χώρο εγκατάστασης της Σχολής Μαρμαροτεχνίας. Πρόσφατα το συγκεκριμένο κτίριο επιλέχθηκε για να στεγάσει το νεοσυσταθέν Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Δράμας με κατευθύνσεις σε Εικαστικές Τέχνες, Θέατρο – Κινηματογράφο και Χορό, πρωτοβουλία για την οποία εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία. Άλλωστε το πρόβλημα δεν είναι η εξεύρεση χώρων.
Το γενικότερο πρόβλημα είναι η έλλειψη οράματος για το μέλλον του τόπου, η έλλειψη γνώσεων για τις δυνατότητες αξιοποίησης των χρηματοδοτικών εργαλείων και κυρίως η έλλειψη συγκροτημένων, επίκαιρων και τεκμηριωμένων πολιτικών διεκδικήσεων.
Ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξει έγκαιρη προετοιμασία για την επόμενη προγραμματική περίοδο.
ΥΓ. Αφορμή για την αναδημοσίευση του άρθρου αποτέλεσε η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εισαγωγής στις Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Το μοναδικό στη χώρα και αξιόλογο Τμήμα Αμπελουργίας και Οινολογίας Δράμας έχει μόλις 21 εισακτέους σε 180 διαθέσιμες θέσεις από ΓΕΛ, ενώ το Τμήμα Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Ανθεκτικότητας έχει μόλις 4 εισακτέους !!!!! (137 κενές θέσεις). Τα αποτελέσματα αυτά επηρεάζονται από τις όποιες δημογραφικές και κοινωνικοοικονομικές εξελίξεις της χώρας, κυρίως όμως αναδεικνύουν την συνειδητή υποβάθμιση των Τμημάτων της Δράμας από πλευράς Υπουργείου, την απουσία ουσιαστικών προτάσεων των πολιτικών εκπροσώπων της Δράμας όλων των βαθμίδων επί του θέματος, αλλά και τις προσωπικές στρατηγικές συγκεκριμένων μελών του εκπαιδευτικού προσωπικού τα τελευταία χρόνια.
Μάκης Μουρατίδης